Jdi na obsah Jdi na menu

Romeo Julie 7.6.2016

ROMEO A JULIE 7.6.2016
            Letos by francouzský muzikál Romeo a Julie dostal v Česku občanku. Je mu 15 let. Poprvé byl uveden v Paříži v lednu 2001. Pro občanský průkaz (nebo spíš „Zelenou kartu“) si přijel do Prahy osobně. A nebyla to cesta jednoduchá. Na první pokus se nevedlo nejlépe. Ve Foru Karlín měsíce zkoušek a námahy vyšly naprázdno. Byla uvedena premiéra a tím to skončilo. Nehodlám se věnovat této části zrodu muzikálu. Jisto je že potenciál nebyl využit. Ať už chybou kohokoliv.
Důležitá je část, kdy se na jaře muzikál přesunul do divadla Hybernie. A zatímco ve Foru Karlín se sál nezaplnil, v Hybernii je každé místečko obsazeno, ovace neberou konce a obecenstvo vyskočí ze sedadel na děkovačku vstoje velmi rychle a bez váhání. Představení z pera Gérarda Presgurvice přináší klasický příběh Williama Shakespeara. Příběh znepřátelených rodů, věčné lásky až za hrob, s velkolepou výpravou, a nádhernými melodiemi ohromí asi každého bez rozdílu generací. Režie se ujal Libor Vaculík.
            Po návratu z divadla jsem se druhý den znovu podívala na Francouzský "originál". Technicky je možná originál na výši, ale pro mne je TOP česká verze. Hlasově, herecky, emočně...pokud bych si měla vybrat - rozhodně dávám hlas Pražskému představení. Příběh jako takový všichni známe, písně si budete muset osobně poslechnout, ale chtěla bych se vrátit k mým pocitům při představení a jak jsem vnímala jednotlivé postavy.

Zlo - Kateřina Benešová        //             Nenávist - Marek Lhotský (1995)
Zcela, naprosto a bez jakéhokoliv zaváhání hluboce smekám před tanečníky. V podstatě neopustí scénu. Výkony jsou neuvěřitelné a nezbývá, než je sledovat se zatajeným dechem. Popravdě jsem chvílemi zkrátka vypouštěla zbytek scény a sledovala oba tanečníky. Kateřina Benešová, na první pohled křehká žena, ale při tanci se z ní stává bytost z jiné planety. Vyzařuje z ní vnitřní síla. Rozhodně nepřehlédnutelný byl její kolega Marek Lhotský. Dobře vypadá ;-) ale hlavně skvěle tančí. Podílel se i jako asistent choreografie a odvedl opravdu skvělou práci.

Otec Julie - Tomáš Trapl  // Vévoda Veronský - Zbyněk Fric
Bardi českého muzikálu nezklamali. Ať procítěný otec Julie, zmítaný emocemi, když má vyvdat dceru, nebo vládce a pán Verony držíc si svou moc a vážnost za každou cenu. Hlasy, které nelze přeslechnout.

Hraběnka Kapuletová- Leona Machálková    //      Hraběnka Monteková - Tereza Hálová
 Obě hraběnky ve společných duetech excelovaly. Paní Machálková rozhodně dokázala, že nepatří do starého železa a rozhodně se s ní musí počítat. Tereza Hálová mě svým rozsahem hlasu uzemnila. A v kombinaci s paní Machálkovou musím říct, že to byla neuvěřitelná podívaná...nebo spíše "poslýchaná".

Páter Lorenzo - David Uličník      //     Chůva - Iva Marešová
Dva strážci lásky mladých lidí. Zříkám se komentáře na Davida Uličníka a kdo mě zná ví proč. Jen musím projevit svůj obdiv, jak v kutně přežil to vedro. To muselo být pekelné a nenechalo to žádné negativní stopy na úžasném hlasu kterým disponuje. Ač "vařen" v kostýmu, stoupal do výšek jako vždy s lehkostí sobě vlastní. Pěkný byl i výkon chůvy.

Mercucio - Peter Pecha      //       Benvolio - Tomáš Hundža
Oba parťáci Romea přesvědčili o zhýralosti veronského života ale i síle přátelství. Ale i v poloze vážné, když Benvolio váhá s oznámením smrti Julie je Tomáš Hundža velmi přesvědčivý.

A dostávám se k mým objevům představení.

Romeo Vojtěch Drahokoupil (1995)
Teprve dvacetiletý mladík se zhostil této role se ctí. I když je opravdu benjamínkem a jistě se ještě hlavně herecky bude posouvat kupředu už dokázal v tomto náročném díle, že se s ním bude muset na české scéně počítat. Chvílemi jsem si říkala, kde se ten ohromný hlas bere v tak křehkém mladíkovi s téměř dětskými rysy. Byla jsem jím opravdu uchvácena. Přitom při děkovačce mi přišel téměř nesmělý a pokorný mezi staršími a zkušenějšími kolegy. Rozhodně o tomhle mládenci budu chtít ještě slyšet.

Julie Vlaďka Skálová (1991)
Vlaďka Skálová mě dostala už v roli Eponiny v Bídnících na pražském výstavišti. Od rozverné a ulicí vychované bídnice dospěla k éterické, zamilované něžné mladé dívce. O hlase jsem nikdy nepochybovala a Vlaďka ho využila opravdu s nasazením jí vlastním.

Tybalt Martin Šemík
 Zjevením večera byl pro mne Martin Šemík. Jak je protivný, nesympatický a prostě typický "Zlobr" v Antoinettě, pak tady je králem negativních pocitů. Bojovný, útočný, provokativní, bezcitný, chladný, nemá výčitky když někoho zabije a přesto: zmítá jím cit k sestřence Julii a uvědomuje si, kam ho výchova v nenávisti a zlobě dohnala. Pro mne – a to se omlouvám hlavním postavám - byla jeho zpověď nejemotivnější árií a scénou večera. Rozhodně na tom měl největší podíl právě Martin Šemík, ze kterého stříkal pot a málem vypustil duši. Výkon, za který bych ho nominovala od minuty na Thálii. Emoce s ním zmítali na jevišti tak věrohodně, že mě skutečně totálně vyrazil dech.

Pokud mám výkony shrnout, zopakuji to co jsem psala na začátku. V zahraničí sice disponují technikou, zázemím, financemi....ale my máme něco navíc. Nevím co to je a nejsem odborník. Ale když sleduji technicky dokonalé představení z Francie, Británie, nebo odjinud - je to pastva pro oči. Nic ale většinou necítím. Na české scéně se pohybuje poměrně dost opravdu kvalitních hlasů, dříčů, skvělých herců a vynikajících tanečníků. Je otázka, zda ten potenciál vždy zúročíme. V muzikálu Romeo a Julie se to díky Bohu povedlo.

Autor hudby - Gérard Presgurvic
Režie a choreografie a světelná koncepce - Libor Vaculík
České texty - Jan Fischer
Scénograf - Martin Černý
Kostýmní výtvarník - Roman Šolc
Hudební nastudování - Eduard Klezla
Asistent režie - Adam Červenka
Asistent choreografie - Marek Lhotský
Produkce  Ema Krahulíková

Osoby a obsazení

Julie: Vladimíra Skalová
Andrea Gabrišová
Tereza Navrátilová

Romeo: Vojtěch Drahokoupil
Petr Ryšavý
Štěpán Klouček

Mercucio: Peter Pecha
Aleš Slanina

Benvolio: Tomáš Hundža
Jan Tenkrát

Otec: Tomáš Trapl
Oldřich Smysl
Daniel Hůlka (podzim)

Hraběnka Kapulet: Leona Machálková
 Lucia Jagerčíková
Jana Musilová

Hraběnka Montek: Tereza Hálová
Jana Zenáhlíková
Lucia Jagerčíková

Tybalt: Martin Šemík
Tomáš Beroun

Chůva: Iva Marešová
 Jana Zenáhlíková
Radka Fišarová
Bára Basiková (podzim)

Vévoda Veronský: Zbyněk Fric
Martin Bujárek
Tomáš Savka

Hrabě Paris: Radim Pátek
Luboš Goby

Páter Lorenzo: David Uličník
 Martin Růža
Kamil Střihavka (podzim)

Zlo:Kateřina Benešová

Nenávist: Marek Lhotský
Richard Ševčík

Příběh muzikálu se odehrává v italském městě Verona, kde žily dva znepřátelené rody – Kapuleti a Montekové. Příběh začíná střetem mezi Monteky a Kapulety a zásahem Vévody Veronského, který si nepřeje zbytečné šarvátky! Po Veroně se šíří zpráva, že u Kapuletů bude velký ples, kde bude oznámeno zasnoubení Julie s Parisem. Romeo se svými přáteli Merkuciem a Benvoliem pod rouškou plesové masky tento ples navštíví. Tybalt, bratranec Julie - Romea pozná. Uráží ho a chce ho vyprovokovat k souboji. Hrabě Kapulet jeho počínání zastaví. Nepřeje si skandál po celé Veroně. Romeo zůstává na plese. Spatří Julii, kterou po skončení plesu tajně v záhradě navštíví. Slyší Juliino vyznání vřelých citů k němu a také jí pod balkónem vyzná lásku. Druhý den milence tajně oddá páter Lorenzo. Ten mladou dvojici podporuje, doufá, že jejich sňatek pomůže usmířit jejich rozhádané rodiny. Odpoledne, v
den svatby, zabije Tybalt Romeova přítele Merkucia a Romeo následně zabije Tybalta. Za vraždu Tybalta je Romeo Vévodou vyhoštěn z Verony. Hrabě Kapulet, který nic neví o sňatku své dcery, má pro Julii zprávu – již zítra se stane manželkou Parise. Zoufalá Julie požádá pátera Lorenza o pomoc. Ten jí dá lektvar, po kterém bude vypadat jako mrtvá... Julie souhlasí! Nápoj ji uspí a ona skutečně vypadá jako mrtvá. O jejím pohřbu se dozví i Romeo, ke kterému shodou náhod nedorazil posel od pátera Lorenza se zprávou, že Julie ve skutečnosti nezemřela – nebyl vpuštěn do města kvůli zdejšímu moru. Romeo se tak vrátí zpět do Verony a jde do hrobky naposledy políbit Julii. Zoufá si nad osudem a její smrtí a znovu jí vyznává tajnou lásku. Po rozloučení se světem vypije Romeo jed. Julie se probouzí, ale vedle ní leží již mrtvý Romeo. Zdrcená Julie vezme Romeovu dýku a probodne se. Oba umírají a až jejich smrt usmíří rodiny Kapuletů a Monteků