Jana Eyrová

article preview

Jana Eyrová 1972 * * * *

ČR 1972

Režie: Věra Jordánová

Hrají: Marta Vančurová a Jan Kačer

České zpracování mělo něco do sebe. Jednak se drželo poměrně věrně předlohy a jednak bylo šťastné obsazení. Jan Kačer jako mužný protějšek křehké Marty Vančurové byla dobrá volba a v ničem si nezadá se zahraničními produkcemi. Zásluhu na tom má jistě i hudba Vadima Petrova, která atmosféru doplňuje.

Jana Eyrová 1983 * * * * *

Velká Británie 1983

Režie: Julian Amyes

Hrají: Zelah Clarke, Timothy Dalton, Carol Gillies, Jean Harvey...

Pro mne osobně jedno z nejšťastnejších zpracování. Tvůrci se přesně drželi knižní předlohy. Nic nepřidali ani neubrali. Smutné oči Jany i oheň "vulkána" Daltona musí zkrátka okouzlit každého, kdo knihu četl, protože tak nějak bych si představovala hlavní hrdiny. Rochestr v podání Timothy Daltona hraje očima, v nichž se střídají blesky, něha i smutek. A nechybí ani trocha humoru. Pro mě jedna z nejpovedenějších verzí.

Jana Eyrová 1996 * * *

Francie/Itálie/VB/USA , 112 min.

Režie: Franco Zeffirelli

Hrají: Anna Paquin, William Hurt, Charlote Gainsbourg, John Wood, Geraldina Cheplin,

Vzhledem k tomu, že se jedná o film a nikoliv seriál, musíme se spokojit jen s dějovými náznaky a upraveným dějem. Sice se drží knižní předlohy, ale v některých místech se snaží děj pokrátit na úkor přehlednosti pro diváka neznalého předlohy. Nicméně, hlavní protagonisté se rolí zhostili se ctí, skoro přesně se přiblížili představám jaké jsem si udělala. Hlavně hlavní představitelka je opravdu ne zrovna krásná éterická bytost.

Jana Eyrová 1997 * *

VB, 1997, 108 min.

Režie: Robert Young

Hrají: Samantha Morton, Ciarán Hinds, Gemma Jones, Joanna Scanlan

A tady nevím co napsat. Pan Hinds měl dle mého názoru raději zůstat u právničiny. Nemohu soudit jeho další herecké počiny, ale v tomto zpracování nádherného románu se pohyboval jako slon v porcelánu a působil děsivě. Scény které měli dojímat působili piroteskně a charisma hlavního hrdiny poslal na bod mrazu. Předlohu nevrlého Rochestra posunul do role místy vzteklého nevycválaného fakana a uslintaného udýchaného staříka s bonbony před školou. Nezachránila to ani skvělá Samantha Morton, která vedle kolegy opravdu zářila a snažila se zachránit co se dalo. Scény, které by v jejím podání ale byly skvělé však zachránit nedokázala a stala se z nich karikatura, při které musela spisovatelka rotovat v hrobě. Fyzicky se snad zjev Rochestra – Hindse přiblížil románovému popisu, ale zamilovala bych si ho asi jako gutalax. Samantha naopak jako nepůvabný skřítek, kterého máte tím raději čím déle ho poznáváte naprosto naplnila svou roli. Ty dvě hvězdičky dávám hlavně díky jejímu výkonu. Krásná byla i hudba.

Jana Eyrová 2006 * * * * *

VB, 2006, 4x60min.

Režie: Susanna White

Hrají: Ruth Wilson, Toby Stephens, Francesca Annis....

Dostávám se k plnému počtu bodů, protože je to moje nejoblíbenější zpracování. Oba hlavní představitelé měli přesně to, co jsem si při četbě představovala a myslím, že i autorka by byla spokojena. Ne zrovna krásná Jana proti charismatickému Rochestrovi – zamilovala jsem si je oba. Autoři se přesně drželi knižní předlohy. Nesnažili se nic ošidit, ani autorku přechytračit. Zamilovala jsem se do Tobyho Stephense a jeho smějících se, smutných, něžných i blesk sršících očí. Uplatnil svůj talent a s Ruth Wilsonovou vytvořil scény přesně takové, jaké by měli v červené knihovně být. Okouzlující, dojímavé, něžné. Postavám nechybí humor ani dramatičnost.

Jana Eyrová 2011 * * * *

VB/USA, 2011, 120min.

Režie: Cary Fukunaga

Hrají: Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Jamie Bell, Hollyday Grainger...

Prozatím mě poslední známé zpracování Jany Eyrové. Oba hlavní hrdinové se mi líbili. Děj byl sice pokrácen do filmové podoby, ale úspornost kupodivu diváka nikam nezaváděla a neubrala na síle děje. Líbilo se mi to až na ten konec. Ten není zrovna dle mých představ, ale i tak hodnotím vysoce.

Jana Eyrová KTEROU JSEM NEVIDĚLA

A NEMOHU HODNOTIT

Jana Eyrová 1934